top of page

Financiële therapie is een investering met mogelijk grote opbrengsten

Bijgewerkt op: 17 jun.




In 2023 gaven we toe dat we aan "girl math" deden en werden we overspoeld met misleidende TikTok-economieën. Is 2024 dan het jaar van de financiële therapeut? Financiële therapie gaat verder dan alleen budgetteren en uitzoeken hoe je leningen kunt aflossen. Het gaat over je relatie met geld en het ontrafelen van schadelijke verhalen, zoals dat er "nooit genoeg is."


Het concept van financiële therapie kwam in Amerika echt op gang tijdens de recessie van 2008 en is sindsdien zo gegroeid dat er nu enkele organisaties met accreditatie zijn, waaronder de Financial Therapy Association en het Center For Financial Social Work, evenals een aantal programma's aan hogescholen en universiteiten die training in deze specialiteit aanbieden. We hebben het hier over de USA, en niet over Europa, laat staan ons kleine kikkerlandje. Maar is de praktijk daadwerkelijk nuttig, of is het gewoon weer iets anders om je geld aan uit te geven?


Wat Is Financiële Therapie?

In tegenstelling tot financiële geletterdheid, dat je helpt geld beter te begrijpen en ermee om te gaan, gaat financiële therapie verder dan de basis en richt zich op het vertellen van je "geldverhaal." Je leert niet zo zeer welke financiële gedragingen nuttig zijn, zoals sparen voor je pensioen, maar onderzoekt eerder je relatie met en worstelingen met geld, zegt financieel therapeut Lindsay Bryan-Podvin, LMSW.


Bryan-Podvin vergelijkt het proces met het werken met een voedingsdeskundige: vaak weten we welke voedingsmiddelen ons beter voeden voordat we bij een geregistreerde diëtist komen, maar de expert kan ons helpen onze onderliggende emotionele connecties met voedsel te onderzoeken.


Financiële therapeuten vertellen je niet per se: "Je hebt deze spaarrekening nodig" of "Doe die investering." In plaats daarvan helpen ze je de emoties rond schulden of investeringen te begrijpen en hoe die gevoelens je gedrag beïnvloeden, zegt financieel therapeut Aja Evans, LMHC. "Vaak praten mensen gewoon niet over geld, en hebben ze veel schaamte of schuldgevoelens eromheen," zegt Evans. "Mensen voelen dat ze geen steun hebben om deze meer diepgaande, historisch taboe gesprekken over geld en emoties te voeren." En daar komen financiële therapeuten binnen. Zoals Hanneke van Onna - financial therapist en geldpsycholoog - in Europa.


Heb Ik Financiële Therapie Nodig?

Ashley Agnew, de voorzitter van de Financial Therapy Association, zegt dat "iedereen" kan profiteren van financiële therapie. "Financiële vaardigheden zijn overlevingsvaardigheden voor de 21e eeuw," zegt ze. "Financiën raken elk deel van ons dagelijks leven. We maken ongeveer duizend financiële beslissingen per dag, of dat nu is 'Leen ik mijn beste vriend geld?' of 'Koop ik de biologische in plaats van de gewone bananen?' Ik geloof echt dat iedereen goed past bij financiële therapie, en ik zou willen dat het meer werd gezien als zelfzorg dan zelfhulp."


Het is logisch dat de meesten van ons kunnen profiteren van een nadere blik op onze relatie met geld, maar aangezien financiële therapie een vrij nieuwe specialiteit is, is het overdreven om te zeggen dat iedereen het nodig heeft. En andere experts zijn het ermee eens dat financiële therapie niet altijd noodzakelijk is. Omdat het niet gratis is, kan het zelfs bij sommige mensen meer financiële stress veroorzaken. "Ook al ben ik een therapeut en hou ik van therapie, ik denk niet dat elke persoon therapie nodig heeft," zegt Bryan-Podvin.


Sommige mensen die het meest baat zouden hebben bij financiële therapie kunnen het zich niet veroorloven. Agnew schat dat de meeste financiële therapeuten tussen de $125 en $375 per sessie vragen, en je zou waarschijnlijk wekelijks afspreken om te beginnen, uiteindelijk om de week of alleen inplannen als dat nodig is. Het geld dat hierin wordt gestoken kan dus oplopen.


Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds duidelijke voordelen. Bryan-Podvin biedt enkele scenario's waarin mensen kunnen profiteren van financiële therapie, mits ze het zich kunnen veroorloven: "Je hebt misschien financiële therapie nodig als je de doe-het-zelf route hebt geprobeerd en nog steeds worstelt. Je hebt boeken gelezen over hoe je met je partner over geld praat, je hebt naar podcasts geluisterd over hoe je moet budgetteren, je hebt webinars bijgewoond over hoe je voor je pensioen kunt sparen, maar je kunt niet implementeren wat je hebt geleerd, actie ondernemen of het duurzaam maken." In dit geval kan therapie je helpen uit te zoeken wat je tegenhoudt om actie te ondernemen om je doelen te bereiken of om negatief gedrag te stoppen.


"I think financial therapy makes sense for people who are knowingly making destructive financial decisions," voegt financieel planner Garrett Gould, CFP, toe. "Wanneer je weet dat je beslissingen neemt die je niet zou moeten nemen... maar je kunt dat gedrag niet veranderen? Dan zal een financieel planner — iemand zoals ik — niet veel kunnen helpen."


Geld dat je relaties beïnvloedt is een andere grote reden waarom je voor financiële therapie zou kunnen kiezen, voegt Evans toe. Meer dan een derde van Gen-Zers en millennials zegt een vriend te hebben die hen aanzet tot te veel uitgeven, zo blijkt uit een Credit Karma-enquête van vorig jaar. Het heeft er zelfs toe geleid dat sommige deelnemers aan de enquête overwegen vriendschappen te beëindigen. Dat is een groot probleem. Een andere Credit Karma-enquête van vorig jaar vond dat 33 procent van de Gen-Zers en 31 procent van de millennials relaties met partners hadden verbroken vanwege geld.


Ten slotte zegt Bryan-Podvin dat als je relatie met geld het moeilijk maakt om te functioneren, dat ook een goed teken is dat therapie zou kunnen helpen. Als je 's nachts wakker ligt van de zorgen over rekeningen, dingen verbergt voor je partner, of als je financiën angst of depressie veroorzaken waardoor je dingen niet doet die je wilt doen — zoals omgaan met geliefden of zelfs naar je werk gaan — is dat een rode vlag. Het is een teken dat je baat zou kunnen hebben bij een vorm van therapie, financieel of anderszins.


In veel gevallen zou een traditionele therapeut de gemiddelde persoon kunnen helpen om zijn relatie met geld te onderzoeken, zegt Gould. Dat kan een betere optie zijn dan een financiële therapeut om een paar redenen, waaronder omdat het veel waarschijnlijker is dat het (gedeeltelijk) wordt gedekt door je zorgverzekering. Een van de enige manieren om financiële therapie door een verzekering te laten dekken is als je een klinisch gediagnosticeerde gokverslaving hebt, zegt Agnew.


Dat gezegd hebbende, merkt Gould op dat de verbinding tussen geld en emotie onmiskenbaar is. "Als financieel planner heb ik vaak bijeenkomsten met klanten waar ze zeggen: 'Nou, dit veranderde in een therapiesessie,'" zegt hij. "Dus, dit is nodig. Het is alleen, wie gaat het bieden?"


Er zijn gewoon te weinig mensen die gespecialiseerd zijn in de kruising van financiën en therapie en die de juiste licentie hebben. Terwijl het veld groeit, zegt Bryan-Podvin dat het nog steeds vrij klein is. "Er zijn gewoon niet zoveel van ons en de vraag is intens," zegt ze. "Vorig jaar waren er denk ik zo'n 35 of 40 van ons in de VS, en nu zijn er 70 of meer." Dus zelfs als je denkt dat je iemand bent die zou kunnen profiteren van financiële therapie, kan het vinden van de juiste expert voor jou even duren.


Wat Te Verwachten Van Financiële Therapie

Elke therapeut zal anders zijn, net zoals ieders behoeften variëren. Maar over het algemeen zal het zo gaan: "In die eerste sessie doe ik twee dingen," zegt Bryan-Podvin. "Ik probeer de persoon te vragen wat zijn doelen zijn en ik ga terug in de tijd om uit te zoeken wat mogelijk bijdraagt aan een blokkade of barrière bij het bereiken van die doelen."


Evans zegt dat reflectie op het verleden iemand zal helpen om zijn "geldverhaal" te begrijpen, of de ideeën die ze onderweg van verzorgers hebben opgepikt over hoe geld hun leven beïnvloedt. "We kunnen vragen: 'Wat waren de boodschappen die je over geld kreeg toen je jong was, en hoe kunnen die je vandaag de dag onbewust sturen?'" zegt Bryan-Podvin. Dit kan het bijhouden van een dagboek of het maken van een tijdlijn van herinneringen met betrekking tot geld omvatten.


Evans voegt eraan toe dat financiële therapie kan inhouden dat je werkt aan financiële schuldgevoelens, zelfs over schulden die je niet hebt. "Sommige mensen hebben schuldgevoelens over het opgroeien in rijkdom. Hoe gaan ze daarmee om?" zegt Evans. Het punt is, het maakt niet uit of je bent opgegroeid in een zeer rijke of lagere sociaaleconomische klasse. Hoe dan ook, je hebt een geldverhaal dat het waard is om hardop te vertellen en te onderzoeken, inclusief of sociale, emotionele, psychologische of systemische factoren je relatie met geld beïnvloeden.



Tijdens het proces kun je ook nieuwe coping- of communicatievaardigheden leren die je helpen je financiële doelen te bereiken. Het kan ook inhouden dat je werkt aan je zelfvertrouwen, zodat je je goed voelt bij het onderhandelen over een loonsverhoging of het vinden van een nieuwe baan.


Andere keren helpt de therapeutische interventie mensen zich comfortabeler te voelen bij het diepgaand bekijken van hun financiën en onverschrokken hun bank-app te openen. "Vermijding is een geweldige korte-termijn-veiligheids- of coping-mechanisme — we vermijden het gevoel van ongemak of stress, en dat is normaal," zegt Bryan-Podvin.

Maar als het op financiën aankomt, kan die vermijding op een enge manier escaleren, vooral als we iets doen zoals het vermijden van het betalen van onze creditcardrekening of het vermijden van het kijken naar onze pensioenrekeningen.


Hoe Kies je een Financiële Therapeut

Als je besluit de sprong te wagen en financiële therapie uit te proberen, is het belangrijk om eerst na te denken over wat je eruit wilt halen. Wil je iemand die praktisch aan de slag gaat met je financiën? Dan wil je misschien iemand vinden die zowel therapeutische ervaring heeft als een licentie voor financiële planning. Als je weet dat je trauma en angst hebt over financiën, heb je misschien iemand nodig met een achtergrond in psychologie, in plaats van iemand die meer gefocust is op budgettering om doelen te bereiken.


De meeste mensen in dit veld hebben ofwel een klinische therapielicentie of een gecertificeerde financiële planningslicentie voordat ze de officiële certificering in financiële therapie behalen, wat minder tijd kost dan een daadwerkelijke graad of klinische licentie. Dus ze komen ofwel uit een financiële achtergrond en hebben een certificering behaald om de therapeutische kant te leren, of vice versa.


"Wij raden aan om minstens drie financiële therapeuten te interviewen om ervoor te zorgen dat je werkt met de juiste professional om je doelen te bereiken," zegt Agnew. Vraag tijdens de interviews naar de certificering: Hebben ze deze verkregen via de Financial Therapy Association of het Center For Financial Social Work? Wat was hun achtergrond en licenties daarvoor?


Het is gemakkelijk voor iemand die gewoon heeft betaald voor een certificaat om zichzelf een financiële therapeut te noemen, terwijl het, volgens Bryan-Podvin, nauwkeuriger zou zijn om zichzelf een financiële "coach" te noemen, wat volgens haar een geldig beroep is dat voordelen kan hebben. "Ik hou er gewoon niet van als financiële coaches die niet de training of achtergrond hebben, termen gebruiken als 'psycholoog' of 'therapeut', terwijl ze dat eigenlijk niet zijn, en ik denk dat het echt misleidend en schadelijk kan zijn, ook al denk ik niet dat deze mensen actief proberen anderen te misleiden."


"Wees direct en zeg: 'Hé, ik zie dat je adverteert als een financiële therapeut. Wat bedoel je daarmee?'" stelt Bryan-Podvin voor. "Vraag vervolgens onder wie ze geaccrediteerd zijn. In de VS, als je een geestelijke gezondheidsprofessional bent — zoals een psycholoog, maatschappelijk werker, gecertificeerde counselor — moet je rapporteren aan een geestelijke gezondheidsraad, je moet elk jaar bijscholing doen, je moet bepaalde ethiek handhaven." Met andere woorden, er is toezicht.


Naast het vragen naar referenties, raadt Evans aan om te vragen welke modaliteiten of "basisdisciplines" een potentiële financiële therapeut zal gebruiken. Zullen ze cognitieve gedragstherapie implementeren, of zullen ze meer gericht zijn op het bespreken van doelen?


In Nederland is het makkelijk. Omdat het vakgebied nog zo nieuw is kun alleen maar terecht bij Hanneke van Onna, Geldpsycholoog, voor financiële therapie en het doen van Geldopstellingen. De komende jaren zal ook in ons land het metier groeien en er meer financial therapist komen. Dan is het goed om bovenstaande punten in ogenschouw te houden.


Hoe Financiële Verbeteringen te Maken Zonder Financiële Therapie

Als je niet zeker weet of financiële therapie iets voor jou is, zijn er nog steeds manieren om je relatie met geld dit jaar te verbeteren en na te denken over de mogelijkheid om financiële therapie (of een andere vorm van therapie) in de toekomst te overwegen.


Je kunt een boek proberen. Bryan-Podvin heeft een werkboek, "The Financial Anxiety Solution", en Agnew beveelt de boeken "The Healthy Love & Money Way" aan, dat een dagboekprompt aan het einde van elk hoofdstuk heeft, en "Mind Over Money", dat mensen helpt hun geldverhaal te begrijpen.

In Nederland kun je Geldgeheim aanschaffen voor theorie en concrete opdrachten over je geldpatronen, geldovertuigingen en geld-emoties - zogenaamde Moneymotions. En Money Journal als financial therapie dagboek.

Als je je deze boeken niet kunt veroorloven, kijk dan in je bibliotheek of vraag of ze het boek via een interbibliothecair leenverzoek kunnen krijgen.


Je kunt ook goede informatie vinden in gratis webinars die mogelijk worden aangeboden door je school, werk, lokale bibliotheek of gemeenschapscentrum. Er is veel goed en slecht advies daarbuiten. Om je te helpen navigeren, zorg ervoor dat je de naam van de expert opzoekt (en lees niet alleen wat ze zelf hebben gepubliceerd) en doe een "buikgevoelcheck" over hoe de inhoud je laat voelen, adviseert Bryan-Podvin. "Als iemand je een naar gevoel geeft of je op de verkeerde manier aanraakt, zijn er tegenwoordig zoveel mensen die deze informatie geven dat je kunt kiezen van wie je je informatie wilt krijgen," zegt ze.


Een goede vuistregel is om iedereen te vermijden die je veroordeeld of beschaamd laat voelen over je geldverhaal. "Als je je slechter voelt over jezelf in plaats van je empowered te voelen, is dat een vrij goed teken om weg te lopen," zegt ze. "Natuurlijk zal het niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn — het uitpakken van je relatie met geld zal waarschijnlijk ongemakkelijk zijn — maar je zou geen schaamte moeten voelen of je slechter over jezelf moeten voelen terwijl je werkt aan je beter voelen."


Een andere manier om meer aandacht te besteden aan je financiële welzijn: merk je reacties op wanneer geld ter sprake komt. "Hoe voel je je als je je salaris krijgt: voel je je opgewonden, overweldigd, opgelucht?" vraagt Bryan-Podvin. Hoe voel je je wanneer de rekening komt tijdens het diner met vrienden? Angst? Schaamte? Schuld? Dit zijn een paar dingen die de moeite waard zijn om over te schrijven in een dagboek — ze kunnen je helpen je geldverhaal te onthullen — en met je dagboek hoef je geen cent te betalen voor je gedachten.



Het originele Engelse artikel 'Financial Therapy Is an Investment With Potentially Major Payoffs' is geschreven door Molly Logman voor popsugar.com May 31, 2024 at 6:40 PM

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page