top of page

Hoe materialistischer mensen worden, hoe harder hun emotionele welzijn instort.

Bijgewerkt op: 29 nov. 2023

Privéjets, superjachten, dikke auto’s: de extravagante consumptie van de rijken lijkt niet tot meer geluk te leiden. Eerder het tegenovergestelde, laat onderzoek zien. Het streven naar materiële welvaart is een rat race waarin nooit bevrediging te vinden is, want er zijn altijd mensen die een nog grotere boot, snellere auto of duurdere handtas hebben.


Een multimiljonair observeert in een interview met Trouw: ‘Ons wil-mechanisme wordt nooit moe. Maakt niet uit hoeveel we hebben: we willen meer. En als we dat meer hebben, willen we nog steeds meer.’ Zijn privéjetgebruik vergelijkt hij met een cocaïneverslaving.

Het verlangen naar status is onverzadigbaar. Het is een gevalletje ‘keeping up with the Joneses’, meedoen met de buren: een wetenschappelijk bewezen fenomeen dat laat zien dat mensen meer en opzichtiger gaan consumeren, als mensen in hun omgeving dat ook doen.


Opzichtige consumptie – of conspicuous consumption, zoals de Amerikaanse socioloog Thorstein Veblen het in 1899 noemde – van luxegoederen is zelfs zo besmettelijk dat buren zich in de schulden steken om maar mee te doen. Onderzoek naar de buren van lottowinnaars laat dit zien. Opzichtige consumptie van lottomiljonairs zet buren onder druk om zelf ook meer uit te gaan geven aan spullen. De sociale druk is zelfs zo groot dat creditcard- en hypotheekschulden, en daarmee ook faillissementsaanvragen, van buren significant toenemen in buurten waar grote lottoprijzen zijn gevallen.


Passage uit artikel van Vrij Nederland september 2023



Heb je mentale of emotionele klachten (zorgen en stress) bij grote rijkdom of substantieel vermogen? Kijk hoe Opulence Agency kan helpen voor jouw persoonlijk of je familie.



Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page